آجر چینی و انواع چیدمان آجر

آجر چینی روشی است که در آن آجرها به عنوان یک واحد مدولار با اندازه و مقیاس مشخص در کنار یکدیگر چیده می شوند. آجرها ممکن است چیدمان های مختلفی داشته باشند. طراحی دیوار های داخلی، نماهای بیرونی، پیاده­ رو ها و… هر کدام از مدل های گوناگون چیدمان آجر پیروی می کنند.

آجرچینی سنتی

آجر چینی نما با انواع آجر مانند آجر رستیک، آجر نسوز، آجرتراکوتا و… اجرا می شود. معماری اسلامی روش های خلاقانه ای برای چیدمان آجر به نمایش گذاشته است. در آجر چینی مدرن نیز رد پای الگوهای قدیمی و اصیل دیده می شود.

آجر چینی به چند روش انجام می شود؟

آجر چینی به روش سنتی و مدرن انجام می شود. در هر کدام از این روش ها ممکن است آجرها به صورت مرتب یا با لبه های بیرون زده در کنار هم چیده شوند. انواع چیدمان آجر نما هزاران سال قدمت دارد. در طول زمان معماران تلاش کرده اند با چینش آجرها به شکل های مختلف طرح های زیبایی را به وجود آورند.

طرح گل اندازی یکی از انواع چیدمان آجر در نما است که در ابنیه های تاریخی و مساجد دیده می شود. این روش در عین سادگی بسیار پیچیده است و نشان از قدرت هنر و معماری ایرانی اسلامی دارد.

آجر چینی طرح گل اندازی

 

 

 

در آجر چینی مدرن اجرای سریع تر با ضایعات کمتر با استقبال بیشتری روبرو می شود. بنابراین چیدمان آجری که کمترین برش و دور ریز را داشته باشد کاربردی تر خواهد بود.

انواع چیدمان آجر به روش سنتی

آجر چینی سنتی الگوهای مختلفی را به نمایش می گذارد. انواع دیوار چینی به روش مشبک جناغی، دیوار چینی باند، رگ چینی، چرخ دنده، بادبزنی و… در معماری سنتی دیده می شود. در زیر به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

چیدمان آجر مشبک جناغی: این الگو شکل جناغ را نشان می دهد و آجرها پشت

سر هم با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر چیده می شوند. زاویه آجرها نسبت به زمین 45 درجه خواهد بود. این روش به عنوان شاه ماهی  نیز شناخته می شود و آجرها به شکل زیگزاگ اجرا می گردند.

نمای مشبک جناغی اتصال بسیار زیادی دارد و می توان از آن در پیاده­رو ها و راهروها استفاده کرد. این چیدمان به کمک آجر نسوز، آجر شاموتی، آجر دکوراتیو اجرا می شود.

 

آجر چینی باند: در این روش آجرها در یکدیگر قفل می شوند و باعث استحکام بیشتر بنا خواهند شد. از مزایای این روش برش کمتر آجر و ضایعات کمتر می باشد. همچنین سهولت نصب باعث می شود سرعت اجرا بالا تر رود.

چیدمان آجر به روش رگ چینی: این روش به سه صورت قابل انجام است. اولین حالت آن است که آجرها از قسمت طول در کنار یکدیگر چیده می شوند. این نوع چیدمان به دیوار چینی استاندارد یا رگ چینی راسته شناخته می شود.

این سبک برای اجرا روی دیوار کاملا مناسب می باشد زیرا وجود ملات از جا به جایی آجر جلوگیری می کند. همچنین در پیاده­رو هایی که دارای شبکه و لبه است نیز می توان از آن استفاده کرد. زیرا وجود لبه مانع از به هم ریختگی آجرها در اثر فشار می شود.

آجرچینی استاندارد

روش بعد رگ چینی کله است که آجرها به طور افقی و عمودی چیده شده و تنها کله آجر در طراحی دیده می شود.

آجرچینی کله

روش سوم آجر چینی راسته نما یا لابند مرتب است. به این ترتیب که یک آجر بر روی دو آجر چیده خواهد شد. این الگوی کلاسیک برش کم و ضایعات کمتری دارد و اجرای آن سریعتر می باشد. در فضاهای مختلف مانند نمای دیوار، پیاده­رو، کفپوش منزل، دیوار پشت تلویزیون و …. قابل اجرا است.

آجرچینی لابند مرتب

برای اطلاعات بیشتر مقاله نحوه نصب آجر را مطالعه کنید.

مقایسه روش های آجرچینی

روش های آجرچینی

تنوع چیدمان آجر در سبک سنتی

سبک سنتی تنوع بسیار زیادی در آجر چینی دارد و معماران با اجرای طرح های پیچیده زیبایی بصری به وجود می آورند.

 

آجرچینی بادبزنی

 

آجر چینی بادبزنی: یکی از دیوار چینی های اصیل و سنتی روش بادبزنی است که نمای زیبا و نصب آسان دارد. به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. شکل نهایی آن مانند صفحه شطرنج است که از قرار گرفتن یک جفت آجر افقی و یک جفت آجر عمودی در کنار هم پدید می آید.

 

 

چیدمان آجر به شکل چرخ دنده: در این طراحی یک شکل هندسی به وجود می آید که یک نیم آجر در مرکز آن قرار دارد. این الگو نسبت به سایر الگوها زمان بر است.

آجرچینی چرخدار

 

  • آجر چینی چرخدار: یکی از پیچیده ترین و زیباترین طرح هایی است که برای کفپوش یا نمای دیوار استفاده می شود. در این روش به برش های دقیق آجر نیاز است. این الگوی پیچیده در مرکز الگوی ساده تری قرار می گیرد تا به خوبی خود را نشان دهد.

 

 

 

آجر چینی به روش مدرن

آجر چینی مدرن با الگوهای زیبا و چشم نواز انجام می شود. روش مشبک و روش حصیری از جمله طرح هایی است که به اجرا در می آیند. انواع چیدمان آجر نسوز برای فضاهای داخلی و دیوارهای جداکننده با استفاده از این دو روش انجام می شود.

آجرچینی مشبک

 

 

  • آجر چینی مشبک: در این روش حفره ها و روزنه های یک شکل در دیوار ایجاد می شود. برای فضاهای داخلی مانند سالن نمایش، تالار، باغ و… این الگو مناسب می باشد.

 

 

 

آجرحصیری

 

  • چیدمان حصیری: برای نماهای خارجی انواع ساختمان ها مانند مراکز خرید، سالن تئاتر، گالری و… این نوع طراحی کاربرد دارد. با استفاده از آجر شاموتی گرانیتی، آجر انگلیسی می توان آن را به اجرا درآورد.

 

 

 

  • دیوار چینی آبشاری: یکی از طرح های خلاقانه آجر چینی روش آبشاری است که به ظاهر نامنظم و غیر قائم است، اما برای اجرای هر بخش از الگوی منسجم و دقیقی استفاده می شود. طرح های مختلفی را می توان با استفاده از دیوار چینی آبشاری به نمایش گذاشت و برای نمای بیرونی پرکاربرد می باشد.

آجر چینی آبشاری

آجر چینی های خاص

آجر چینی مشبکی

آجرچینی جالب

آجرچینی دیوار

آجرچینی جالب

نمای آجرچینی